Nemzeti Ifjúsági Információs és Dokumentációs Adattár
ELÉRHETŐSÉGEK
A NIIDA koordinációs feladatait Vincze József látja el, kérdéseivel/kéréseivel az alábbi elérhetőségeken veheti fel vele a kapcsolatot: vincze.jozsef@mobilitas.hu

Az egyes almenük koordinálási feladatait a Mobilitás kollégái (illetve az adott szakterületen dolgozó partnerek) végzik.
BELÉPÉS
Felhasználónév:
Jelszó:   [REGISZTRÁCIÓ]
Bemutatták a Jelentés a magyar közoktatásról 2010 című kötetet

Bemutatták az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) legújabb, Jelentés a magyar közoktatásról 2010 című kötetét kedden Budapesten. A könyvben az elmúlt évtized szervezeti, tartalmi változásairól, az eredményekről és a kudarcokról is szó esik.

Kaposi József, az OFI főigazgatója a szervezet éves konferenciájának keretében tartott sajtótájékoztatón elmondta: tervezik a Jelentés a felsőoktatásról című kötetet is, amelynek kapcsán tárgyalnak az illetékes tárcával.

    Vágó Irén, a most megjelent 600 oldalas kötet egyik szerkesztője megjegyezte: "az oktatásirányításban most jelentős változások előtt állunk", egyebek mellett a fenntartást illetően. Példaként az ilyen szempontból "jelenleg szétaprózódott rendszer" felülvizsgálatát említette meg, ugyanis - mint mondta - az iskolákat jellemzően "szakértelemmel nem mindig rendelkező önkormányzatok" tartják fenn.

    Közölte, igyekeztek a XXI. század első, oktatási szempontból mozgalmas évtizedéről "egyfajta mérleget" vonni. Az oktatási változások közé sorolta egyebek mellett, hogy 2001-ben bevezették a kerettantervet, amely helyi szintű szabályozásokkal is kiegészült, valamint azt, hogy 2003-ban megszületett a nemzeti alaptanterv.

    Ugyancsak beszélt az érettségi vizsgarendszer kétszintűvé válásáról, amelyhez kapcsolódóan megjegyezte: ez a rendszer sokkal rugalmasabb a korábbiaknál. Kitért az országos kompetenciamérések kiépülésére, amelyeket  több tantárgyból végeznek bizonyos évfolyamokon.  Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy ezek a kezdeményezések még nem "ágyazódtak be" kellőképpen a közoktatási rendszerbe.

    Szólt arról is, hogy európai uniós források nélkül a változások nem jöhettek volna létre. Ennek keretében iskolaépületeket is felújítottak, és az intézmények eszközparkját is fejlesztették. Az "elaprózódott szakképzést" pedig igyekeztek nagyobb, átfogóbb intézményekben megszervezni - tette hozzá.

    Vágó Irén utalt arra: az integrált oktatás kiépítése, a romák integrációja eddig nem volt sikeres a közoktatásban, a szabad iskolaválasztás következtében pedig jelentősen nőtt a szegregáció. Hasonlóan megoldatlan problémának nevezte a pedagógusok foglalkoztatási és bérezési helyzetét.

    A szakértő rámutatott: a pedagógusok fizetése "az életkortól és nem a teljesítménytől függ, (...) "rendkívül rossz bérezési struktúra jellemzi a pedagógusokat; béreik alacsonyak és lassan emelkednek". Emlékeztetett arra, hogy Magyarországon 40 év munkaviszonnyal érhető el a bérplafon, ugyanez más országokban 20 év munka után bekövetkezik. Sokan elhagyják a tanári pályát, a távozó közül nagyon sokan jó pedagógusok voltak - jegyezte meg.

    A kötet egyik szerkesztője megállapította: "a felnőttoktatás hihetetlen módon felértékelődött", az OKJ (Országos Képzési Jegyzék)-képzés rendszerében 200 ezren tesznek vizsgát évente, közülük viszont csak 40 ezren járnak nappali képzésre.

 

Forrás: http://www.diakonkormanyzat.hu/diakonk/News/20111206/bemutattak_a_jelentes_a_magyar_kozoktatasrol_2010_cimu_kotetet?ref=RSS
nyomtatási nézet | utolsó módosítás: 2011. 12. 07.
Impresszum